dinsdag 23 april 2013

Twilight


bron

Ik ben tegen het verbranden van boeken omdat boeken de meeste waardevolle dingen zijn die wij als menschen bezitten. Maar alls er dan toch één boek is waarvan alle exemplaren verbrand moeten worden, dan is het Twilight. Ik zal je uitleggen waarom.

  • Ooit van het show don't tell principe gehoord? Dit is een basisregel voor schrijvers; omschrijf en gebruik beelden, show wat je wilt zeggen in plaats van dit letterlijk te benoemen. Wat Stephenie Meyer doet, is voornamelijk tell, don't show. 
  • Je kunt kiezen tussen een onwijs knappe, lekker warme, grappige weerwolfjongen die je altijd aan het lachen maakt en een zelfdestructieve, bleke, barbiepopachtige vampier die hard is als een standbeeld. Je kiest voor de vampier. Of course. 
  • Glitterende vampieren? Me hoela. Geef mij maar échte, mensenbloeddrinkende, Russische vampiers die in vleermuizen kunnen veranderen. 
  • Het plaatje hierboven. Ik bedoel, kíjk naar die twee. Hoe kun je daar niet misselijk van worden? 
  • Dit is persoonlijk, maar ik heb een afgrijselijke hekel aan de Edwardachtige figuren die je in zoveel meidenboeken tegen komt. Ze zijn zelfdestructief en deprimerend als de pest, maar worden daarbij geacht ook onwijs knap en leuk en lief en aardig én badass te zijn. 

  • Ik heb ook een hekel aan Bella. Alleen haar naam al. Echt zo'n hondennaam. Bellaaaah... Bellaaah! BELLA! Waar zit je toch Bella? 
  • Als fucking Frodo die fucking ring naar fucking mordor kan brengen en er vervolgens ongeveer bovenop komt, hoezo is fucking Bella dan fucking honderd jaar fucking depressief omdat haar fucking vriendje weg is?
  • Wat voert Bella nou sowieso eigenlijk uit? Ze wordt constant bijna vermoord, maar volgens mij zijn het nog altijd die glitterende vampieren die alles oplossen. Ik bedoel, Hermelien die vecht tenminste mee in de Grote Oorlog, in plaats van haar vriendje alles op te laten lossen. 
  • Had ik al gezegd dat glitterende vampieren totaal belachelijk zijn? 
Kan iemand mij alsjeblieft uitleggen wat er zo leuk is aan twilight? Ik zou het echt heel erg graag willen begrijpen, ik heb immers ooit 5 euro uitgegeven aan 't eerste deel.





6 opmerkingen:

  1. Haha, dit is zo leuk om te lezen! Vooral je fucking punt!
    En inderdaad, de naam Bella vind ik ook altijd vreselijk. En ook die standaard jongens. Het boek waar ik aan schrijf, komt het hoofdpersoon ook een jongen tegen waarop ze verlieft word, maar die jongen is tenminste lief, en niet heel gemiddeld.

    Zat echt met een fucking brede glimlach te lezen, leuk gedaan!
    Ashley

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik opende je blog en ik zag de twilight afbeelding en ik wou meteen wegklikken. Totdat ik las waar het artikel over ging.
    Ik heb het 100% met je eens, ik snap niet dat mensen twilight zo geweldig vinden. Ik heb een poging gewaagt tot lezen maar nee, het is gewoon te 'OMG OMG Hij is zo knap en geweldig." Nee, geef me ieder boek maar geen twilight!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben het fucking helemaal met je fucking eens (;
    Ik vind Twilight ook niks, maar omdat m'n vriendinnen er helemaal gek van zijn heb ik een keer een filmnacht gehouden en al die films gekeken. Tja, geen aanrader. Voorspelbaar. De boeken wilde ik misschien nog een klein kansje geven maar na jou post ben ik overtuigd om dat toch niet te doen.
    Ik ben nu ook zo'n boek aan het lezen met zo'n zogenaamde leuke jongen. Het is echt net wat je zegt, die mensen in boeken kiezen altijd de verkeerde jongens. (niet dat ik nou zo'n jongens-expert ben...)
    Leuke, grappige post!!
    LIefs, Jasmijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HAHA, ik ben het hier helemaal mee eens. Normaal gezien doen hoofdpersonages ook iets, en ontwikkelen ze zich. Maar wat doet Bella?
    Niets

    Ze staat erbij en kijkt ernaar. Volgens mij is het toch echt de bedoeling dat personages iets doen hoor. Jonge meisjes leren dat aan de kant staan en wachten tot je vriendje het probleem oplost... lijkt me niet echt een goed plan...

    Als Bella nou is een vampier had doodgeslagen met een vaas of zo. Was al een hele verbetering geweest denk ik. :P

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahaha, ik houd ook niet zo van Twilight. M'n broertje wel, haha. Ik snap inderdaad die Twilighthype niet, The Hunger Games, Harry Potter en Gone is veel leuker!
    Leuke blog heb je trouwens, ga je volgen ;D
    Liefs, Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal gelijk manon! Ik hou ook meer van de drie dingen die je opnoemde :D

      Verwijderen